Pelaajalukee Videopelejä, sarjakuvia ja internet-kulttuuria.

Pelimaailman serkukset: Bioshock - Deus Ex

  • JC Denton ja Jack Ryan. Kuvien lähteet https://archive.4plebs.org/pol/thread/29981296/ ja http://bioshock.wikia.com/wiki/Jack
    JC Denton ja Jack Ryan. Kuvien lähteet https://archive.4plebs.org/pol/thread/29981296/ ja http://bioshock.wikia.com/wiki/Jack

Ensimmäsen persoonan toimintapeleissä on eräs harvoin nähty alagenre: FPS-pelit, joihin on lisätty roolipelivaikutteita. Eräs esimerkki tällaisesta on toisessa kirjoituksessa käsittelemäni Bioshock vuodelta 2007.

Bioshock ei kuitenkaan ole ainoa tai vaikutusvaltaisin tämän genren edustaja. Merkittävimmän FPRS-tapauksen manttelia kantaa kiistattomasti vuoden 2000 videopeli nimeltä Deus Ex.

Deus Ex on monasti mainittu parhaaksi koskaan tehdyksi videopeliksi. Ei mikään pieni saavutus sekään. Deus Ex on pelillisesti sekoitus ampumista, hiipimistä varjoissa ja hahmonkehittelyä, ja ulkomuodollisesti kyberpunkia, salaliittoteorioita ja Blade Runneria.

Mieleeni juolahti jo vuosia sitten, että näissä kahdessa pelissä on pelillisesti ja myös juonellisesti merkittäviä samanlaisia tekijöitä. Bioshockin on kehittänyt pelistudio Irrational Games, Deus Exän puolestaan Ion Storm. En osaa sanoa, onko BS:n kehittäjäjoukko ottanut tietoisesti vaikutteita vanhemmasta pelistä, vai onko yhtiössä ollut samaa väkeä työssä.

Yhtäläisyyksiä ei kuitenkaan ole vain muutamaa. Listaan niitä. Tekstissä piisaa spoilereita.

Päähenkilö

  • Deus Exän pelaajahahmo JC Denton on geneettisesti muokattu jo ennen syntymäänsä. Hänen kehossaan on mikroskooppisia nanokoneita, jotka tehostavat elintoimintoja ja mahdollistavat yliluonnollisten kykyjen käyttämisen.
  • Bioshockin pelaajahahmo Jack on hedelmöitetty perinteisellä tavalla, mutta hänen äitinsä myi alkion eräälle tiedehenkilölle. Jackin genetiikkaa muokattiin ennen syntymää: hänen vanhenemisensa tapahtuu kaksikymmenkertaisella nopeudella. Samalla luotiin psykologinen komentofraasi, joka lausuttaessa Jack tottelee ehdoitta.

Infolinkki/Radio

  • JC Dentonin päähän on naniitein upotettu yksisuuntainen tiedonantolinkki. Häneen voi ottaa yhteyttä pelissä jokainen juonen kannalta tarpeellinen henkilö.
  • Jackilla on radiopuhelin, johon hänelle lähettää yksisuuntaisia viestejä jokainen Rapturen isokenkä.

Killswitch

  • JC Dentonin kapinoidessa Antiterroristiliittoa vastaan hänen luojansa aktivoivat Dentonin ruumiiseen piilotetun toiminnon, joka saa naniitit lisääntymään loputtomasti. Lisääntyvät naniitit lopulta tappaisivat Dentonin. Dentonin kapinakaveri saa yliajettua toiminnon.
  • Jackin murhattua Andrew Ryanin - se työ johon Frank Fontaine hänet tilasi Tenenbaumilta ja Suchongilta - Fontaine käyttää komentofraasiaan pakottaakseen hänet itsemurhaan. Katumapäälle tullut Tenenbaum on kuitenkin hoitanut Jackin pakkotoiminnon pois päältä. Jäljellä on kuitenkin toinen komentosana, joka vähitellen pysäyttää Jackin sydämen. Jack hoitaa itsensä kuntoon etsimällä vastalääkkeen.

Kehomodifikaatiot

  • Deus Exässä naniitit mahdollistavat Dentonille esimerkiksi nopeutetun liikkumisen, suuremmat fyysiset voimat taistelussa sekä näkymättömyyden. Nämä kyvyt vaativat aktivoimiseensa oikean päivityspaketin sekä toimiakseen bioenergiaa.
  • Bioshockissa geenien muokkaaminen mahdollistaa Jackille esimerkiksi nopeutetun liikkumisen, suuremmat fyysiset voimat taistelussa sekä näkymättömyyden. Nämä kyvyt vaativat aktivoimiseensa oikean päivityspaketin sekä toimiakseen Eve-ainetta.

Kääntyminen vastustamaan alkuperäistä käskijää

  • JC Denton on UNATCOn, YK:n antiterroristiliittouman, agentti. Kun käy ilmi, että järjestö on työrukkanen maailmanvaltiuden kynnyksellä olevalle Majestic 12 -järjestölle, hän liittyy entisiin terroristivastustajiinsa ja taistelee salaliittoa vastaan.
  • Jack on näennäisesti satunnainen kaveri, joka päätyy Raptureen onnettomuuden kautta. Todellisuudessa hän on Andrew Ryanin biologinen poika, jonka Frank Fontaine on teettänyt salamurhaajaksi. Jack päätyy murhaamaan lopulta myös Fontainen, joko päästäkseen itse hallitsemaan Rapturea tai koska ei halua Fontainen kaltaisen vaarallisen rikollisen hallitsevan sitä, riippuen pelaajan motiiveista.

Avoin loppu

  • Deus Exässä on kolme erilaista loppua. Pelaajan valinnan mukaan joko suhteellisen humaani Illuminati alkaa hallita maailmaa rautakouraisen kilpailijasalaliiton sijaan, koko maailman telekommunikaatiojärjestelmät romahtavat tai pelaajahahmo alkaa itse hallita maailmaa tekoälyn kanssa.
  • Bioshockissa on kaksi erilaista loppua. Jos pelaajahahmo on ollut kiltti pelissä esiintyville tytöille (ei murhannut heitä saadakseen ylimääräistä Adamia), loppu kertoo Jackin rantautuneen Rapturesta ja eläneen vanhaksi mieheksi ympärillään pelastetuista tytöistä koostuva perhe. Jos pelaaja on murhannut kaikki tytöt tai osan heistä, loppudemossa Jack ryhtyy rapturen ja sen mielipuolisten asukkaiden hallitsijaksi sekä kaappaa ydinohjuksia kantavan sukellusveneen aikoen joko hallita tai kiristää maailmaa.

Yhtäläisyydet eivät mielestäni haittaa mitään. Suuret taiteilijat kopioivat ja niin edelleen. Molemmat pelit ovat äärimmäisen nautittavia tapauksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Hieno analyysi tarinoista. Bioshock on minulta pelaamatta, jostain syystä mennyt ohi kokonaan.

Tuosta tuli mieleen 15 vuoden takainen System Shock -scifitrilleri ja erityisesti sen jatko-osa. Voi kunpa nuo tehtäisiin vielä uudelleen.

Salaliittoteema ja vaihtoehtoiset loput ovat muutoinkin aika yleinen tapa tehdä tarinallinen roolipeli. Faktioiden välinen valintahan oli myös erinomaisessa Fallout: New Vegasissa.

Valitettavasti New Vegasin valinta tuli suhteellisen yllättäen tarinassa, ainakin omalla pelikerrallani.

Deux Ex ja sen jatko-osat ovat kyllä jääneet mieleeni erityisesti tunnelmaltaan. Sarjan tuorein osa on minulla vielä kesken, kun vapaa-aika loppui.

Mitä muuten olet mieltä Watch dogs -pelisarjan ensimmäisestä?

Käyttäjän HenriMantysaari kuva
Henri Mäntysaari

Jos pelaat ykkösbioshockia uudella windowsilla, varaudu ylittämään muutama este mm. äänien kuulumisen suhteen. Yhteensopivuustila auttaa.

HD-remaket ovat aika kovaa kamaa nykyään, tulevaisuudessa ehkä vielä enemmän. Jos oikeudet ovat saatavilla suhteellisen simppelisti ja halvalla, voi System Shockeistakin hyvinkin tulla remaket.

Watchdogsia en ole pelannut. Luin muualta, että pelin nimi on aika harhaanjohtava - siinä ei kuulemma katsella koiria.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset